hallå där..

Helg igen, guu vad veckorna går fort...

En liten uppdatering från veckan:

I torsdags tog jag och Saga med massa pärlor och sånt som Saga hade med sig och tog undan de lite större barnen från day-care och satte oss och pärlade. Gick mycket bättre än förväntat och de tyckte det var jätte roligt. De var verkligen jätte duktigt och satt och pärlade i lugn och ro. Eftersom barnen här inte har någonting "eget" så bli det ofta att när man väl tar med något så snor barnen åt sig allt och blir "mitt mitt mitt". Men de lät faktiskt pärlorna vara kvar på bordet och tog en och en. Kanoners liksom. Personalen tyckte det var lika kul som barnen och satt också med oss och gjorde armband.

Igår fick vi en ny bebis igen också. 2 veckor gammal och hur smal som helst. Hemskt hur de kan se ut när de kommer till oss. Barnen som bor på barnhemmet är inte undernärda, men när de kommer kan de vara det och den här bebisen var verkligen undernärd. Huden var som på en 100 årig tant och bara hängde över skelettet. Trodde benen skulle gå av när jag bytte blöjan.. Vid såna här fall tycker jag bara det är skönt att dom får komma till barnhem, annars hade kanske den här bebisen inte klarat sig. En liten tjej är det iallafall.

Våran värdsyster hos familjen som var med om en hemsk olycka i veckan mår också lite bättre. Hon var på sjukhus igår och tog bort gipset. När hon åkte in direkt efter olyckan så bara satte dom på gips från tårna till låret utan att varken undersöka eller rönka. Vem gör sånt? De sa också då att det trodde knät var krossat. Hur kan man då bara gipsa? som att det skulle göra saken bättre??? Men igår på ett annat sjukhus tog de bort gipset och undersökte men inte röntgade. Den läkarn sa iallafall att benet och knät var brutet, men att hon inte behövde gips om hon låg stilla och att hon skulle bli bra. Jag HOPPAS verkligen att han har rätt... Om det är som den första läkaren sa, att knät är krossat, så kanske det inte blir bra av att bara ligga stilla, liksom. Det är iallafall VÄLDIGT svullet. Men man kan väl inte göra annat än att lite på läkaren.
Saga och jag köpte en skolväska till henne och fyllde den med massa pyssel som vi har kvar. Pärlor, paljetter, pennor och massa mer. Hon fick även massa godis och läsk. En liten "krya på dig"-present. Hon verkade bli väldigt glad men visar inte så mycket, hon sover ju bara hela tiden och är helt drogad av all smärtstillande. Men vi håller tummarna för henne nu!!!

Idag får vi se vad vi hittar på. Just nu är det helt molnigt ute, men det kanske blir bättre.
Näst sista helgen i Nsuta också. Kanske ska börja packa lite.

Om några dagar kommer vårat internet ta slut. Vi vet inte exakt när, det räcker i en månad men vi kommer inte ihåg när vi köpte det. Och vi tänker inte köpa ett nytt nu när vi åker snart. Så om jag försvinner från bloggen så vet ni varför. Men jag lovar att skriva igen onsdag den 17e, för då kommer vi till Accra.

Puss o kram!!


Kommentarer
Karin

Hej! Jag följer troget din blogg och det är jättekul att läsa. Jag ska till Ghana den 11 juni och undrar vad det är man ska ta med sig till barnen. Är såna pysselsaker som ni säger att ni tagit med er bra att ta med eller finns det även att få tag på i Ghana? Hur är det med mediciner, är det nåt som man ska ta med sig till barnen? /Karin

Svar: Hej! Vad roligt! Svårt att säga med andra barnhem, för jag vet ju bara vad våra barn tycker om och klarar av. Men mycket finns att köpa här, typ mjuksdjur och skolgrejer finns det mängder av. Även leksaker. Det man kan ta med är färgpennor och kritor, papper och balonger och såpbubblor älskar dom. Små pyssliga saker som pärlor och sånt är lite svårt. Iallafall på vårat barnhem där de flesta är så små. Men det funkar ju om man gör så som vi gjorde i veckan om du läste det. Tar undan några barn. När det gäller mediciner så är det nog mest krämer och salvor som behövs. Nästan alla barn har hemska utslag och skav av blöjorna. Så massa idominsalva och liknande är bra. Andra saker som är bra att ha är sårtvätt och plåster. Barnhemmet har nästan ingenting att ge när barnen slår sig och blöder och det händer ganska ofta, så plåster. Annars kan jag inte tänka på nåt mer. Men skriv gärna igen när du vet vilket barnhem du kommer att vara på. Är det mampong babies home så berättar jag gärna lite mer :) Jag vill att alla rutiner som vi och andra volontärer byggt upp ska föras videra och inte dö ut. Hoppas du får en bra tid i Ghana. Kram!
Ellinor

2013-04-06 @ 19:37:20
URL: http://karinspyssel.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EllinoriGhana.blogg.se

En blogg om livet som volontär!

RSS 2.0